Jexmodagen 18 juli -09

Alvin o Kicki in pose i utställningen
Kicki o Alvin, eller Jexmo Haddock i utställningssammanhang... Det var deras absolut första utställning o Alvin tyckte det var så roligt med alla hundar, så det var svårt för Kicki att få honom lugn - men bara vänta brorsan - med lite träning så ska det gå fint i "riktiga" sammanhang!

Wille roar sig själv vid Njurunda hembygdsgård
Wille hittade på ett eget sätt att roa sig... när han inte satt i Kickis knä!

Puffliz förbereder sig inför utställningen
Förbereder mig för det som komma skall....

Hanhundarna o deras handlers, fick springa många varv runt, runt... undrar om de fick springa extra bara för att det såg så roligt ut? Kennelmamma skrattade mycket iaf!! Å vi andra med, för den delen!!
Alla fick springa runt, runt, runt o lite mer runt. Kennelmamma manade på alla mattar o hussar: -Fortare! (Tror hon tyckte det var väldigt kul att stå där o domdera, för hon skrattade en hel del! Domare med....) Närmast kameran är mattes andra favorit från Jexmos alla kullar: Jexmo Excalibur (Melvin) o det var ju tack vare honom som matte absolut ville ha en blue and tan-färgad! Det är Melvins matte Linda som håller i kopplet!

Kollar konkurrensen...
Spanar in konkurrensen.....

In pose... det här har man ju gjort några ggr vid det här laget... men idag var jag så himla trött...
Står i perfekt pose! Elisabeth o Iris (Gibas Queen of Night) står alldeles bakom.


Domaren Marianne gör en första koll. Jag var ju lite låg denna dag, efter all lek, så jag hälsade inte så glatt på henne... får kanske bli en annan gång!

Vi fick också kuta runt, runt...
Ni tror väl inte att vi tikar fick slippa kuta runt, runt.... nejdå....

Tomas o Alice. Han hade en väldigt rolig kommentar efteråt: -Det är klart att domaren tyckte att Alice var graciös! Hon sprang ju bredvid mig!!  Snacka om att bjuda på sig själv. Det gjorde du jättebra Tompan!!
Tomas o Jexmo Alice, dvs min mormor. Tomas hade en så rolig kommentar efteråt: -Domaren tyckte att Alice såg graciös ut, å det är väl klart när hon sprang bredvid mig!! Du är så go´ Tompan! Bjussar på dig själv!

Go´Jocke o mamma Elsa
Go´Jocke o Jexmo Elsa, dvs Alvins o min mamma.... springer runt, runt..... vad trodde Ni??

In a real good pose!
Matte o jag i ett försök till pose.... har börjat tröttna på det här!!

-Matte, jag är trött!!
-Snälla matte, jag är såååå tröööttt nuuuu!!!

Bara så gudomligt söt!!
Har ni någonsin sett någon sötare vovve???

Domare Marianne mäter min bröstkorg. Den hade ett perfekt mått sa hon, hela 42 cm! Men det är precis som det ska vara för en grythund o det mått som är lämpligt för den sortens jakt.
Domare Marianne känner på mig, kollar muskulatur, bröstkorgsmått, tänder, benstomme mm. Hon sa för övrigt att min bröstkorg som mätte 42 cm, var ett alldeles perfekt mått för grytjakt!! Det ni!!

Jexmo Doris vann och blev BIM senare. Jexmo Excalibur (Melvin) blev BIS!
Jexmo Excalibur (Melvin) blev BIS o fick en vacker rödgul rosett! Matte hade rätt!! Han ÄR Jexmos vackraste hund!!
Jexmo Doris (vet ej vad hon kallas...förlåt) blev BIM. Grattis till det!!
Mormor Alice blev andra bästa tik, mamma Elsa tredje bästa tik OCH lilla söta jag, blev fjärde bästa tik!! Det var första gången som jag gick vidare å inte åkte ut med blått band!! Min bedömning löd:
Bra temperament. Bra huvud och bra bett. Mkt bra format, bra rörelser. Mkt bra benstomme och bra vinklar. Bra päls.
Domaren föder upp hundar för gryt själv, så hon utgick från hur de hundarna ska se ut, vilket är mycket bra, för vi bordrar är ju faktiskt grythundar!!

Två av våra familjemedlemmar: Felicia o Wille äter god lunch - Tacobuffé!
Felicia o Wille äter god lunch - tacobuffé! Vilket jobb kennelmamma Jessica o Melvins matte Linda hade gjort!! De  hade hackat grönsaker tills de höll på att rasa ihop....

H-kullen, eller Hårkullen!  Jexmo Honeypuff o Jexmo Haddock (Alvin) med våra mattar Cissi o Kicki
H-kullen! Alla kullar fotograferades, vissa ihop med andra eftersom det inte kom så många fr alla. Här är ett fint kort på brorsan Alvin o mig. Våra mattar är söta de med, tycker jag!!

Alla deltagare! Det är omöjligt för matte att skriva vilka alla var, men ni som var där vet ju själva!!
Gruppfoto på alla Jexmodeltagare!! I mitten sitter Kicki med Alvin, som hade väldigt svårt att hålla sig ifrån mig, så Felicia fick klämma in sig emellan oss! Matte blev arg på Alvin, men inte brydde han sig om det inte!!

Så här trött var min mamma efter helgens bravader...
Så här trött var min mamma dagen efter.....

Å så här trött var lilla jag...
Och så här trött var jag.... sov gott hela vägen hem i bilen, kan jag säga.... ville inte ut o kissa förrän vid lunch, trots att Gilla föste ut mig på gräsmattan - jag bara orkade inte.....

Vill avsluta med att säga, att det var fantastiskt roligt att komma upp till Njurunda! Hälsa på släkten, leka, springa, bada i Ljungan, prova på agility, var med på utställning, leka lite till..... Matte o husse har också haft jättetrevligt o superkul! Det är ju alltid roligt att träffa tjocka släkten o goda vänner - eller hur??

NÅGRA ORD FRÅN MATTE!!
Tusen Tack, kennelmamma Jessica o kennelpappa Morgan - för allt som det fört med sig att äga en hund från kennel Jexmo! Synd att ni skulle iväg så tidigt på söndagen - men vi skulle ju också åka långt, så det var nog bra, med facit ihand. Nu är ni på en välbehövlig semester, hoppas ni har bättre väder än vad vi har här!!

Tusen Tack å extra kramar till kusin Gilla o Tomas - som alltid har dörren öppen för hela vår stora familj!! Finns det hjärterum, så finns det stjärterum!! Love U!!

Extra kram också till mysiga, goa, positiva, varma o otroligt vänliga Kicki!! Finns det något ont alls i dig?? Tror inte det....

Å så synd att inte Puffliz o Alvins syster Hilda med matte kunde komma! Då hade det blivit extra mycket skratt - det kan jag lova - å mitt skratt hörs vida omkring - på gott å ont!!

Massor av kramar från oss alla!!

Kommentarer
Postat av: gillan

Hejsan! Jag har ju alltid sagt att ni är välkommen till oss............... hemma hos oss har friden sänkt sig och mina två löptikar är så emliga! Vill inte leka alls!!

Kramizar till er alla

Gillan

2009-07-22 @ 06:04:17
Postat av: Kicki ~ Icki Innom

Åh vilket fint blogginlägg, tårarna kommer lite när jag läser va fint du skriver. Sitter med morgonkaffet vid datorn. Ska till BLV och jobba idag. Tusen tack för dig Cissi. Du är helt underbar. Kramar Kicki.

2009-07-22 @ 06:34:04
URL: http://www.lindblomman.se
Postat av: Ullizz

Japp, vi är fortfarande hemma....Mot varmare bredgrader blir det 12 augusti !! Så det är lite väntan kvar =)

Ha det jätte bra

Kramis

2009-07-23 @ 09:07:30
Postat av: Hanna

Hejhej :)



Jag har också en Borderterrier från jexmo! :)

2009-07-26 @ 22:13:15
URL: http://lillaajaag.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej Cissi och Pufflis, tack för alla fina ord i din blogg!!!Nu är vi hemma från vår semester vi har haft det bra. Jag kommer att uppdatera bloggen lite....

Kram

Jessica

2009-08-03 @ 09:08:27
URL: http://www.jexmo.nu
Postat av: PHEBER

Äh, HAHA! Elak är du väl inte alls, men det är ju bara det att jag vill träffa Maura. Du får inte gå och inbilla dig att jag tycker du är elak nu. För det gör jag inte. Tycker bestämt att det står att jag kommer ha två bra sista veckor iallafall?! :D Bullbaket blir nog imorgon, när jag är klar med staketet. Ska bara måla resten, sen ska jag fundera ut hur vi ska hem på för vis, jag och johan. Måste väl åka till pappa på torsdag kväll eller så, om vi ska till valbo! Hur som helst... Förresten så retar vi inte gallfeber på dom alls! :D Bara lite. Birgitta oroar sig ju så mycket, haha :) Hon är bra söt av sig.



PUSS MAMi<3

2009-08-11 @ 21:27:38
URL: http://feliciaberggren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0